La Glovolution no és només una necessitat; és una revolució que posa en qüestió la mateixa essència de les nostres estructures governamentals modernes. Però com passa amb qualsevol transformació de gran abast, no és immune a les resistències. Aquestes resistències, cal dir-ho clarament, no només provenen de la por al canvi o del desconeixement. Les crítiques més ferotges sortiran dels mateixos beneficiaris del sistema que la Govolution busca reformar. Són aquests actors els qui, sovint, es converteixen alhora en jutges i part, defensant un statu quo que els afavoreix amb arguments que, d’entrada, semblen raonables però que amaguen interessos personals.
Imaginem la situació. Quan es proposa racionalitzar un sistema burocràtic sobredimensionat, no triguen a aparèixer veus que clamen que això portarà a la destrucció dels serveis públics tal com els coneixem. “La reforma reduirà la qualitat de la sanitat, de l’educació, de la seguretat!”, diuen. Però, és això cert? La realitat és ben diferent. Si mirem exemples com el de Dinamarca, veiem que és possible mantenir un sistema públic robust sense necessitat d’inflar les estructures administratives. Al contrari, la racionalització allibera recursos que poden ser reinvertits en la millora dels serveis directes. El problema no és la dimensió dels serveis públics, sinó com es gestionen els recursos. Aquesta gestió sovint prioritza el manteniment de la burocràcia en lloc de posar el ciutadà al centre.
D’altres argumenten que reformar el
sistema és massa arriscat i costós. La Unió Europea, per exemple, destina
aproximadament el 6% del seu pressupost anual a mantenir les seves estructures
administratives. Si una part d’aquests recursos es destinés a projectes
concrets i útils per als ciutadans, el benefici seria immediat. Però els qui
ocupen aquestes estructures saben que qualsevol reforma podria posar en perill
els seus llocs i privilegis. Així, utilitzen la por al canvi com a arma per
mantenir-se en posicions còmodes, lluny de la rendició de comptes.
Un altre dels grans cavalls de
batalla és l’argument que la racionalització portarà a l’eliminació de llocs de
treball. Això no només alarma els treballadors del sector públic, sinó també
els sindicats que veuen en aquesta narrativa una manera de protegir la seva
influència. Però és això realment així? La Glovolution no busca eliminar llocs
de treball indiscriminadament. Es tracta de redistribuir el talent cap a
tasques que aportin més valor afegit. Japó, per exemple, ha aconseguit
reorientar part del seu personal administratiu cap a serveis directes, amb
resultats notables tant en eficiència com en satisfacció ciutadana. Reduir
nivells redundants d’administració no hauria de ser vist com una amenaça, sinó
com una oportunitat de fer més amb els mateixos recursos.
Però no podem ignorar un altre
element clau que forma part d’aquesta resistència al canvi: les empreses i
grups d’interès que es beneficien dels contractes públics. Aquestes entitats
han après a aprofitar-se d’un sistema altament burocratitzat per assegurar-se
una font constant d’ingressos. Contractes adjudicats de manera opaca, sense
competència real o amb terminis i pressupostos inflats, són el pa de cada dia
en moltes administracions. Les grans empreses que operen amb diners públics
sovint tenen un incentiu directe per mantenir el sistema tal com està, perquè
els garanteix beneficis sense grans exigències d’eficiència.
Un exemple paradigmàtic són les
empreses que es beneficien de la construcció d’infraestructures. Projectes que
podrien ser adjudicats a través de processos competitius transparents acaben
costant el doble o el triple per la manca de control real sobre els costos.
Això genera una relació perillosa entre aquestes empreses i els governs, on les
primeres fan lobby per evitar qualsevol reforma que pugui introduir més
transparència o controls efectius.
El problema principal, però, rau en
el conflicte d’interessos. Aquells qui haurien de liderar aquest canvi –els
polítics, els càrrecs de confiança, els sindicats i les empreses vinculades al
sector públic– són precisament els que més tenen a perdre. A Espanya, la
situació és paradigmàtica. Amb set nivells administratius que van des dels
barris fins a les institucions europees, el solapament de funcions és evident.
A més, els salaris i beneficis associats a aquests càrrecs sovint estan molt
per sobre de la mitjana, convertint aquestes posicions en espais de privilegi
més que de servei públic.
Un exemple clar d’aquesta
resistència es va veure durant la pandèmia de la Covid-19. Mentre els autònoms
patien per mantenir-se a flotació, amb ingressos inexistents però impostos
intactes, els funcionaris públics cobraven els seus salaris sense interrupció,
fins i tot en sectors on l’activitat era mínima. Aquesta disparitat posa de
manifest la desconnexió entre qui realment genera riquesa i qui viu del
sistema. És un exemple clar de com el sistema actual no només és injust, sinó
que també soscava la confiança ciutadana.
Davant d’aquest panorama, la clau
per al futur de la Glovolution és anticipar-se als arguments contraris i
desmuntar-los abans que tinguin temps de consolidar-se. Exposar els conflictes
d’interès és essencial. La transparència pot convertir-se en l’eina més
poderosa per mostrar a la ciutadania que aquestes resistències no són fruit de
la preocupació pel bé comú, sinó d’una defensa dels privilegis establerts.
Amb exemples clars i dades sòlides,
podem desmuntar la narrativa del temor. Mostrem que els països que han
racionalitzat les seves estructures administratives no només han mantingut,
sinó que han millorat els serveis públics. Dinamarca i Japó són només dos
exemples que demostren que aquest canvi no només és possible, sinó que també és
desitjable.
El camí de la Glovolution no serà
senzill. Les resistències seran ferotges perquè els interessos que posa en
qüestió són profunds. Però com qualsevol revolució necessària, val la pena
enfrontar-se als obstacles perquè el resultat és un sistema més just, sostenible
i al servei de les persones. La pregunta no és si la Govolution és possible,
sinó si ens podem permetre no implementar-la.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada