El pes de la immediatesa i la manca de visió estratègica
La Unió Europea (UE), tot i haver estat concebuda com un projecte a
llarg termini basat en la pau, la cooperació i la prosperitat econòmica, ha
esdevingut un organisme que sovint reacciona a curt termini, presoner dels
interessos immediats dels estats membres i incapaç d’establir una visió
estratègica coherent. Aquesta incapacitat per pensar en gran i a llarg termini
és una de les principals debilitats que condicionen la seva eficàcia i el seu
paper en l’escenari global.
Decisions polítiques condicionades per la immediatesa i pels interessos
dels estats membres
Un dels factors que limita la capacitat de la UE per actuar
de manera estratègica és la seva estructura de governança, basada en
l’equilibri constant entre els interessos dels 27 estats membres. Aquest model
fa que moltes decisions es prenguin a partir de negociacions complexes, on el
resultat final sovint és un consens de mínims, fruit de concessions mútues que
dilueixen la força de qualsevol acció política ambiciosa.
Cada estat membre defensa les seves prioritats nacionals,
cosa que converteix la UE en un escenari de lluites internes per recursos,
influència i poder de decisió. Això és especialment evident en qüestions com la
política migratòria, la fiscalitat o la defensa, on la manca d’unanimitat
paralitza qualsevol intent de reforma estructural. La conseqüència d’aquest
model és que la Unió tendeix a gestionar les crisis de manera reactiva i
fragmentada, amb respostes tardanes i sovint insuficients.
Aquest enfocament curt-terminista es veu agreujat pel fet
que els governs dels estats membres estan condicionats per cicles electorals
nacionals. Això fa que moltes decisions es prenguin pensant en l’impacte
polític immediat, amb una visió centrada en guanyar les pròximes eleccions, en
lloc de considerar el bé comú europeu a llarg termini. Aquesta dinàmica limita
la capacitat de la UE per implementar polítiques estructurals que requereixin
sacrificis inicials però que serien beneficioses en el futur.
L'absència d'una planificació coherent i la falta de lideratge global
En contrast amb altres potències globals com la Xina o els
Estats Units, la UE pateix una manca crònica de lideratge clar. No hi ha una
figura o institució amb prou autoritat per definir i imposar una visió
estratègica compartida. La Comissió Europea, tot i ser l’òrgan executiu, depèn
del suport polític del Consell Europeu i del Parlament, cosa que dificulta
l’establiment de prioritats a llarg termini.
Aquesta manca de lideratge es manifesta en la incapacitat de
la UE per definir un paper global propi. En àmbits com la política exterior, la
defensa o la transició energètica, la UE oscil·la entre la dependència
d’aliances tradicionals (com l’OTAN) i intents tímids d’autonomia estratègica
que no acaben de consolidar-se. Això fa que Europa es presenti sovint com un
actor secundari en els grans escenaris internacionals, incapaç de projectar una
influència realment significativa.
La falta de planificació coherent també s’observa en la
gestió de polítiques clau com la digitalització, la innovació tecnològica o la
lluita contra el canvi climàtic. Tot i la retòrica ambiciosa de programes com
el Pacte Verd Europeu, la implementació d’aquestes iniciatives es veu limitada
per la falta de coordinació entre estats membres i la competència amb altres
prioritats polítiques de curt termini.
Unió en crisi: fragilitat davant desafiaments globals
La fragilitat de la UE davant de crisis globals ha quedat evidenciada
en diverses ocasions en les darreres dècades. Tot i que la Unió ha demostrat
certa capacitat de resposta en moments crítics, la seva reacció ha estat sovint
lenta, descoordinada i ineficaç, posant de manifest les febleses estructurals
derivades de la manca d’una governança realment integrada.
Crisi de refugiats, crisi energètica, COVID-19, i la guerra a Ucraïna com a
exemples de falta de resposta eficient
La crisi de refugiats del 2015 és un exemple
paradigmàtic de la incapacitat de la UE per gestionar un repte humanitari i
polític d’aquesta magnitud. Davant l’arribada massiva de refugiats procedents
de Síria i altres països en conflicte, la UE va reaccionar amb divisions
internes profundes. Mentre alguns països (com Alemanya) van optar per una
política d’acollida més oberta, d’altres (com Hongria o Polònia) es van tancar
en posicions nacionalistes i restrictives. La manca d’un mecanisme comú de
distribució de refugiats va posar en evidència la debilitat del projecte
europeu en termes de solidaritat i coherència interna.
La crisi energètica, especialment agreujada per la
guerra a Ucraïna, ha mostrat fins a quin punt la UE depèn de fonts d’energia
externes, com el gas rus. La falta de previsió i la dependència excessiva d’un
sol proveïdor han tingut conseqüències econòmiques devastadores, amb un
increment dels costos energètics que ha afectat tant les economies domèstiques
com la competitivitat industrial. Tot i els esforços per diversificar les fonts
d’energia, la resposta de la UE ha estat reactiva i improvisada, sense un pla
estratègic a llarg termini.
La pandèmia de la COVID-19 va ser un altre test de
resistència per a la Unió. En els primers mesos de la crisi, la manca de
coordinació entre estats membres va ser alarmant. Cada país va adoptar mesures
diferents sense una estratègia comuna, i la competència per recursos sanitaris
bàsics (com les mascaretes i els respiradors) va posar en dubte el principi de
solidaritat europea. Tot i que posteriorment es va aconseguir una certa
unificació en la compra de vacunes, la resposta inicial va revelar les
limitacions d’una estructura institucional poc preparada per a una crisi
sanitària d’aquest abast.
La guerra a Ucraïna ha estat l’últim gran repte que
ha evidenciat les fragilitats de la UE. Tot i que s’ha mostrat una unitat
inicial en la condemna de la invasió russa i en la imposició de sancions, les
divisions internes sobre qüestions com el subministrament d’armes, la política
energètica o l’expansió de l’OTAN han ressorgit ràpidament. La UE ha demostrat
ser un actor amb poca capacitat d’influència real en el conflicte, depenent en
gran mesura de la iniciativa dels Estats Units i de l’OTAN.
Dependència econòmica i estratègica de potències externes
Un dels problemes estructurals més greus de la UE és la seva
dependència econòmica i estratègica d’actors externs, especialment els Estats
Units i la Xina. Aquesta dependència es manifesta en diversos àmbits:
- Defensa:
La seguretat europea depèn en gran mesura de l’OTAN, una aliança liderada
pels Estats Units. Això limita l’autonomia estratègica de la UE i
condiciona la seva capacitat per actuar de manera independent en afers
globals.
- Tecnologia:
La UE està a la rereguarda en sectors clau com la intel·ligència
artificial, la computació quàntica o la producció de microxips, depenent
de proveïdors externs per a infraestructures crítiques.
- Energia:
Tot i els esforços per diversificar les fonts d’energia, la UE segueix
depenent de manera significativa de les importacions de gas i petroli,
així com de materials estratègics per a la transició energètica.
- Economia:
La globalització ha fet que la UE depengui de cadenes de subministrament
internacionals per a la producció de béns essencials, cosa que la fa
vulnerable a crisis globals com la pandèmia o els conflictes geopolítics.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada